Pelaamisen sosiaalisuus nousussa

Isoissa medioissa puhutaan ja kirjoitetaan paljon siitä, miten tietokonepelit ja internet vähentävät ihmisten välistä kanssakäymistä ja kuinka pelaaminen lisää syrjäytyneisyyttä. Onko asia oikeasti näin, vain onko kyse, että ihmiset, jotka eivät tiedä nuorista mitään yleistävät asioita ja yksinkertaistavat syrjäytymisen?

Pelaaminen on sosiaalista

Aloitetaan vaikka rahapeleistä, casino online eli pelataan netissä joko rahalla tai leikkirahalla. Ennen tätäkin pelimuotoa on pidetty ehkä syystäkin pelaajia erakoituvana, mutta nykyään kasinot tarjoavat livepelejä, joissa pelaaja pelaa toisten pelaajien kanssa saman pelipöydän ääressä ja pelaajat voivat pelatessaan keskustella, vaikka mistä aiheesta- sosiaalista, jep!

Tuntuu, että niillä, jotka syyllistävät pelaamisen on jäänyt oma tietämys ja ajattelu sinne pimeälle 80- luvulla kun pelejä pelattiin paljon enemmän kotona kuin netissä ja vielä 90-luvullakin ja 2000-luvun alussa pelaaminen saattoi olla enemmän yksin tekemistä, mutta nykyään se on entistä enemmän toisten pelaajien kanssa yhdessä pelaamista, ryhmien ja tiimien muodostamista jopa kansainvälisesti – eikä välttämättä tarvitse olla tavoitteena edes mikään ammattipelaaminen. Tietokonepelien ja mobiilipelien pelaaminen on sosiaalinen tapahtuma, ei ehkä enää samalla tavalla kuin joskus E.T.-elokuvan aikoihin vielä kokoonnuttiin yhteisen sohvapöydän äärelle pelaamaan, mutta nyt kokoonnutaan yhteisen peliareenan äärelle kansainvälisesti. Tiesitkö, että tilastotieteilijät arvelevat, että onlinepelejä pelaa yli 500 miljoonaa ihmistä jo viime vuonna!

Mitä pitäisi kokeilla 2019?

Jos olet pelaamisen ystävä, mutta et vielä ole kokeillut näitä uusimpia nousussa olevia tiimipelejä kuten Fortnite tai PUBG, niin niitä voi suositella hyväksi aloituskohteeksi. Ne ovat maksuttomia ja niiden pelimaailmaan pääsee helposti sisälle ja pelaaminen on heti helppoa. Jos sitten haluaa enemmän haasteita niin sellaiset maailmankuulut pelit kuin Dota2 tai League of Legends tarjoavat joukkuepelaamisesta enemmän taktiikoita ja opeteltavaa. Näihin kannattaa tutustua, vaikka Twitchin kanavien kautta, sillä muuten nämä jälkimmäiset saattavat tuntua kohtuullisen vaikeilta pelata. Ja jos et vielä ole kertaakaan kokeilut sitä Pokemon GO-peliä, niin vielä ei ole liian myöhäistä aloittaa pokemonien jahtaaminen ja ulkoilu – sitten kun vielä teet sen porukalla parin kaverin kanssa niin todistat omalta osaltasi pelien syrjäyttävän ajattelun vääräksi.

Entä jos pelkkä pelaaminen ei riitä, vaan etsit jotain muuta? Silloin vaihtoehto voisi olla Second Lifen kokeileminen eli oman virtuaalisen hahmon luominen ja sillä eläminen toisessa todellisuudessa, virtuaalisesti? Jokainen Second Lifen hahmo on joku todellinen ihminen, jolla ei todellakaan tarvitse olla mitään tekemistä sen oikean ihmisen kanssa, joka hahmon on luonut.

Tämä vuosi 2019 tuo luonnollisesti tullessaan takuuvarmasti useita satoja uusia pelejä, jotka ovat luokiteltu sosiaalisiksi sen vuoksi, että niissä ei pelata tietokonetta vastaan tai tietokoneen kanssa, vaan pelikaverina on aina toinen ihminen. Peleissä on niin tanssimista, räiskintää, keskiaikaista seikkailua, rakentamista, labyrinttejä ja varsinkin Aasiasta vähitellen Eurooppaan on rantautumassa pelimuotoja, jotka pohjautuvat treffailuun ja parin löytämiseen pelien avulla (kuten Lucent Heart).

Se on aivan varmaan, että pidät sitten taistelupeleistä, taktisesta mietinnästä, urheilu- tai ajopeleistä – jokaisesta genrestä löytyy tulevana vuonna uusia pelejä, joista voi löytää sen omansa. Pelien versioissa on varmasti niitä yksin kotona pimeässä pelattavia versioita, mutta entistä enemmän pelivalmistajat ohjaavat pelaajiaan nettiin ja toisten ihmisten kanssa pelaamiseen – se myös lisää heidän ansaintaansa, kun entistä useampi pelaaja lähtee peliin mukaan. Se mikä peli on vuoden 2019 voittaja – sitä ei tiedä vielä kukaan.